PENGANIAYAAN KANAK-KANAK

Da lame aku perasan benda ne kat k.l..penganiayaan kanak2..mungkin umum sangat ape yg aku ckap ne tp setiap kali aku trun b.bintang tu,kat area sg.wang n dekat2 situ mesti ada budak2 kecik yg merayau2 mintak derma kat org ramai,laki n pempuan..selalunya kat kdai2 makan kat situ ar..rata2 umur diorang ne bawah 10 tahun dari pengamatan aku..hmm..

Aku pun pelik kan tngok diorang ne..dulu jadi isu n kegiatan diorang pun senyap jap tp skang da ada balik kan..tp yg aku pasti diorang ne bukan orang tempatan ar sebab dari gaya ckap n pkaian diorang tu,kemungkinan besar orang Kemboja kot,takpun negara2 yg berdekatan situ ar..diorang ne kbyakkan pkai bju tradisional melayu,kalau budak laki baju melayu ar n yg prempuan pakai baju kurung..hmmm,lgi satu diorang ne di'jaga' oleh mak diorang..agaknye ar sebab mesti ada sorang prempuan dewasa yg bwak diorang n tnggu kat tempat2 yg orang ramai xperasan sangat..cam sindiket lak aku tgok diorang ne..

Yg xbest nye budak2 ne telah digunakn untuk mencari duit/rezki padahal diorang patut ada kat sekolah,belajor untuk masa depan diorang..bukannya merayap2 kat tengah bandar tu...xkisah ar pe jenis bangsa pun diorang tu,pendidikan tu adalah hak individu seorang kanak2..benda tu asas nak hidup dalam dunia ne..mungkin ar kesempitan hidup yg buat diorang camtu tp tu bukan alasan yg sepatutnya...



emantauan dari pihak berkuasa perlu sebab benda ne secara xlangsung mencemarkan pandangan masyarakat dalam dan luar terhadap negara kita yg tengah membangun ne..ye ar,nampak je maju tapi masih ada lagi orang dengan keadaan camtu kat kawasan tumpuan org ramai lak tu..aku bukan nk menghina org2 camtu sebab aku tau keadaan hidup yg buat diorang jadi gitu cume kanak2 tu perlukan pembelaan dan diorang xpatut diperlakukan camtu..betul x?

Lagi satu, kite sebagai rakyat Malaysia pun patut amik berat hal-hal camni..bukan setakat tengok je pe yg berlaku..kurang-kurangnye kita boleh jadi mata dan telinga pada pihak berkuasa..memang ar tnggugjawab diorang jaga hal2 camni tapi ni pun tangggjawab kita gak sebagai rakyat..sape yg suke tngok budak2 kecik mintak derma dari org awam padahal diorang patut ada kat sekolah belajor,masa depan diorang beb..even diorang bukan org Malaysia ke pe tapi budak-budak ni pun ada hak..

Hmm..gitu ar yg trjadi pada hari ni,budak2 pun disuruh carik rezki..aku pun xtau nk ckap pe tp tu ar yg aku nmpak kat area b.bintang tu..mungkin kat tmpat lain pun ada gak benda camni kan..aku cuma gtau pe yg aku nampak je..lets make this world a better place 2 live especially 4 children coz they are the leaders of tomorrow..peace!!

8 maklumbalas:

A.R.E.L.E.E.Z.A.F.F.E.N.D.Y said...

tul tuh! bebudak tuh sepatutnye b'gumbira, enjoy their childhood's life. coz life as a kid/children hanya sekali seumur idup. can't be repeated. so, rugi bg diorang la..

Adam said...

huaa~ baru nak apdet ke?? .. :P

en_me said...

peace.. ghitewww

Gerrard said...

to ArELeEz...
thanks sbb support, bdk2 mmg kene enjoy ngan life diorang. peace!!!!

Unknown said...

hepp! apdet.. :P salam kenal..

azimask said...

salam.. sila sila amik award.... jemput... jemput

Anonymous said...

Nice post.

Ini pula kes buang keje.

Salam, kami merupakan pekerja-perkerja yang telah dibuang tanpa menerima gaji dan pampasan oleh sebuah syarikat multinasional yangdalam proses untuk lari dari Malaysia

Please support kami.

Jadilah follower kami.

http://agni-energie.blogspot.com

Inilah usaha kami untuk menuntut hak kami.

Anonymous said...

Ordetriziffix
[url=http://healthplusrx.com/hives]hives[/url]
Pneulunny