Sindiket Pukau

Orang merompak sekarang ni bermacam pesennya..ayah saya baru2 ini kena pukau bila org itu datang ke rumah pura2 untuk sewa tanah di depan rumah kami untuk simpan barang2,konon2 nya dapat kontrak tukar paip seluruh daerah pasir mas. Bila datang the next day, bwk entourage siap dgn pelan tanah dan seorang lelaki berlakon jadi Datuk,masuk kampung pakai suit dan briefcase. Kalau difikirkan mmg terang2 penipu!!tapi ayah saya org kampung, beberapa bulan sblm tu baru dpt duit imbuhan pencen kakitangan kerajaan, memang eager nk buat duit.

Tp nk dijadikan cerita semua lelaki tu hisap rokok di atas rumah kami dan seorang turut menggunakan toilet, cara biasa yg digunakan untuk memukau. ayah saya mulanya sedar yang lelaki2 ini dtg nk duit, dia tipu ckp duit sudah habis tp lama kelamaan dia jd lembut hati dan rasa mcm hendak sangat2 bagi duit kepada mereka. Ayah saya pegi sendiri ke bank drive kereta nya, withdraw 30 ribu dari akaun dan beri kepada lelaki2 durjana tersebut di stesen Caltex pasir mas. Bayangkan nasib ayah saya jika dia dibawa naik kereta lelaki2 tersebut, mungkin sudah dibelasah sampai mati dan dibuang dalam semak.

Di kelantan memang sudah kerap kejadian ini, ada seorang pakcik di gua musang hanya diberi bekal 10 ringgit tambang pulang ke rumah selepas duit simpanannya 60 ribu dikebas geng pukau. Ada seorang rakan sekerja mak saya sudah dimasukkan dlm wad gila kota bharu kerana dipercayai duit imbuhan pencennya ditipu/disamun orang. Ayah saya sudah buat pengecaman rekod polis, lelaki yg datang ke rumah kami adalah seorg lelaki sabah bukan islam, dtg ke rumah memberi salam dengan x malunya. Ada seorang geng mereka sudah ditangkap di johor, juga org sabah. Nasihati ibu bapa anda di kampung terutamanya yg baru dpt duit imbuhan pencen, mereka ini mmg jadi target.


Kejadian yang sama juga berlaku pada pengusaha-pengusaha kenderaan di Kuala Lumpur, Pudu. Terdapat sindiket yang menyamar sebagai wakil dari persatuan atau kelab. Dengan menggunakan letterhead kementerian, mereka cuba mendapatkan derma ataupun tajaan daripada mangsa. Tetapi yang ketara sekali, letterhead yang digunakan tu nampak sangat tipu.. Potong letterhead yang asal then tampal kat new paper.. pastu g print colour. Bijak la sangat padahal orang boleh tahu taktik ntah apa-apa tu. Tapi yang menjadi persoalannya, ada sesetengah penggusaha tu tak check, dorang terus keluar cek then bagi kat orang tu dalam knot yang beribu jugalah.. Senang jer nak buat kerja jahat camtu. Masalahnya bukan sekali jer, dah berkali-kali dan mereka dah merancang untuk menjerat mangsa nie.. Tapi, ada sesetengah orang tu just membiarkan jer, dengan menghalalkan jer.. Kalau dibiarkan, memang berleluasa.. hey.. ape nak jadi ngan dunia masa kini...

4 maklumbalas:

Kapten Luffy said...

besarnya kerugian ayah ko... nasib baik nyawa selamat

Sitie BUm BUm said...

ish..banyak tu!!

Gerrard said...

erk.. bukan ayah ku .. tapi ayah orang lain laa.. uwaaaa! ni sumber daripada email ..

Gerrard said...

Siti .. orang nak buat jahat .. takkan buat dalam amount yang kecil .. mesti jer buat dalam amount yang besar... moga Tuhan mengadili mereka di akhirat mahupun di dunia pada masa yang akan datang ..