Kertas biru ngan syiling masuk tabung derma kebajikan.. Kertas merah & hijau masuk kat kaunter AF.. Sadisnyer....



Dalam sedar atau tidak, kita banyak berhadapan dengan situasi kehidupan yang mencorak rentak perjalanan hidup kita. Kita mencari rezeki dengan cara masing-masing dengan kelebihan yang diberikan oleh Allah S.W.T, samada kita cukup sifat atau kurang.. terpulang pada diri memasing. Berbeza ngan kehendak & keperluan memasing, kita semua melakukan apa yang perlu untuk meneruskan kehidupan seharian.

Rasa simpati terbit dari lubuk hati aku bile ternampak mereka yang kurang upaya sanggup melakukan kerja yang mungkin tidak pernah kita fikir untuk lakukan.. namun, demi meneruskan kehidupan mereka tanpa rasa segan & malu melakukannya walaupun ada sesetengah orang yang memandang hina & jijik terhadap mereka. Tetapi, bezanya kita dengan orang yang kurang upaya ini mempunyai kekuatan yang tiada tandingannya iaitu satu semangat untuk meneruskan kehidupan yang tiada dalam diri orang yang normal, semangat yang membuatkan mereka bekerja dengan tulus ikhlas demi sesuap nasi & seringkali dijadikan bahan ketawa, hinaan oleh sesetengah individu mengata akan perbuatan orang kurang upaya ini.. 

Ada yang tidak selesa dengan OKU tapi nak buat camne kan? Dah takdir yang menentukan mereka jadi camtu??? Takkan kita nak kutuk-kutuk plak?? Amboi~ Tak sayang mulut tol.. lagi lazer mulut tu dari mulut Azwan! Ade jer yang tak kena di mata orang normal ni bile ternampak OKU nie. Jika OKU ini diberi perhatian, maka satu tindakan yang wajar dapat diambil oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab untuk menangani situasi ini.

Adakalanya perbuatan mereka nampak seperti mengambil kesempatan atas orang lain seperti tiba-tiba datang ke meja makan kita meminta derma dengan bermodalkan tisu tetapi ada yang betul-betul tidak mengganggu ketenteraman kita, jual tisu ke stoking ke kat tepi-tepi jalan contohnya kat area Masjid Jamek. Takpun dorang yang ada bakat tu bermain muzik menghiburkan orang yang lalu-lalang.. Terpulanglah kepada kita samada nak menghulurkan duit atau tak. Tapi adakalanya buat kita confuse tau, ada yang betul-betul OKU & ada plak yang hanya sekadar menyamar jer.. so, nak tolong atau tak terasa serba salah plak. Kang tak bagi lagi serba salah, dah bagi nanti & dapat tau orang tu menyamar jer lagi pasrah. Dan secara automatiknya kita pun dah serik nak menghulurkan bantuan. Tak gitu Raof??


Dalam program tv contohnya Bersamamu.. hanya membantu orang yang terpilih jer ker?? Habis yang dok tepi jalan tu camne? Terbiar sampai mati kat situ buat kerja yang sama?? Berpanas? Berhujan? Kebajikan dorang terjaga ke? Kalau diorang sakit camne?? Daripada menghulurkan bantuan untuk orang-orang yang terpilih kenapa tidak bantu orang-orang kurang upaya ini dari segi tempat untuk berlindung? Oklah, camni.. kalau berlakunya kekecohan di luar negara, dengan sepantas kilatnya kutipan derma dijalankan oleh pelbagai pihak. Aku dengar orang lain plak kata camni, "oh, kalau orang di negara lain boleh plak dibuat kutipan derma yang mencecah ratusan ribu ringgit atau juta tapi kalau orang kita sendiri yang susah, nak mintak derma setakat RM1.00 punyelah payah giler..!" ujar beliau pada aku yang sekadar meminta pandangan. 


Kembali ke tajuk asal, ade gak pihak yang tidak bertanggungjawab sengaja mempergunakan dorang untuk mengaut keuntungan dengan hanya bermodalkan sekeping kertas yang tertulis bantuan untuk persatuan yang ntah pape gamaknye.. serba salah kita dibuatnya bile memikirkannya. Aku sendiri pun pening tapi dalam masa yang sama aku kesian gak ngan dorang.. kenapa arr ade manusia yang sanggup buat kerja camtu kat dorang.. ape agaknya otak dorang fikirkan? Duit?? Duit tu menghancurkan akhlak manusia dan contohnya seperti dorang yang aku katakan tu la!.. Geram tul bile hal camni terjadi..


Memacam kesimpulan yang kita boleh fikirkan bile melihat keadaan ni & aku pun ada tanggapan aku sendiri.. yang penting pada aku, jangan arr suka-suka ati kita menilai orang, lagi pada mereka yang serba kurang dari diri kita ni.. silap2 rezeki yang diorang dapat tu lebih baik & halal dari apa yang kita kerjakan dan usahakan.. ade otak pikirlah, ade hati nilailah dan kalau ade jiwa maka hargailah dan bersyukurlah atas segala nikmat yang diberi..


2 maklumbalas:

Kapten Luffy said...

untuk hiburan memang semua org sanggup...

kadang2 belanja rumah pun kena budget sebab nak sesuatu yang membeli kepuasan hati semata2

Gerrard said...

haa tu ar masalahnye..ramai yg selfish sgt dan membazir xtentu hala..