Misteri Lebuhraya KL - JB


Pada hari isnin 9-3-2009 baru ini saya melalui jalan KL ke JB, setibanya di antara Tangkak dan exit Pagoh KM148 kereta yang saya pandu tiba-tiba hilang kawalan, berpusing dan berhenti selepas seketika berpusing di dalam longkang besar di tepi highway tersebut. Mungkin akan ada suara-suara nakal menyatakan saya memandu laju, memang patut la termasuk dalam longkang tetapi semasa kejadian tersebut saya hanya memandu pada 100KM/J sahaja..

Semasa itu, yang bermain difikiran adakah berlaku mechanical failure? tayar pancit ke? atau tayar tidak mencengkam jalanraya akibat waterpool dibahagian tertentu highway tersebut. Alhamdulilah keluarga saya selamat, anak yang sedang bermain dibelakang, dengan izin Allah side cutain terbuka dan menghalang muka anak saya dari terkena cermin tingkap. (Volvo for Life!) Hehehe!

Seketika selepas mengambil gambar kereta saya dan setelah menghubungi polis serta PLUS sebuah kereta Peugeot berwarna Silver dari lane kiri di depan mata saya juga berpusing. Saya nampak dengan jelas kerana ketika itu saya duduk berhampiran dengan kereta anggaran kelajuan kereta tersebut hanyalah 60-70 km/j jer. Anggaran kerosakan hanyalah sekitar RM2000-Rm3000. Adakah kebetulan mechanical failure atau kecuaian saya dan pemandu kereta kedua ini??

Polis penyiasat trafik dari Balai Polis Tangkak sampai...

Ketika saya dan 2 orang adik ipar saya berbual dengan owner kereta yang kedua, sebuah Honda City juga berpusing dan melayang ke arah kami, dalam keadaan yang cemas kami cuba lari dari arah kereta yang datang dan secara spontan terus melompat menyeberang longkang highway tersebut. Keadaan kereta Honda tersebut agak teruk dan casis Honda ringan melayang terus menyeberangi longkang dan melanggar 2 tiang kebun dan diberhentikan oleh pokok-pokok kecil seolah-olah belukar diseberang longkang tersebut. Adik ipar saya cedera akibat terjatuh semasa beliau cuba menyelamatkan diri.

Ketika kami sedang membincangkan perkara-perkara yagn perlu dilakukan selepas kejadian, tiba-tiba sebuah kereta Mercedes Benz juga berpusing dan menghala juga ke arah kami dan sekali lagi nasib menyebelahi kami kerana kereta Merc itu melanggar bahagian belakang kereta Peugeot. 

Pegawai penyiasat trafik terus mengarahkan bomba datang untuk melihat keadaan jalan serta kami diarahkan untuk berdiri jauh dari kawasan kejadian. Jawapan dari pihak bomba, jalan raya tidak berminyak dan mereka terus pergi selepas itu... Camtu jer?

Persoalan yang timbul dipemikiran ialah, adakah betul bahawa jalan tersebut disabotaj oleh tow truck yang cuba mencari keuntungan atau kecuaian dari PLUS yang tidak menyelenggara jalan raya dengan baik atau benarkah dakwaan penduduk Tangkak yang KM 131 - KM 168 mempunyai sesuatu yang aneh? Misteri? Berpenunggu? Entahlah.. apa pun nasihat saya berhati-hatilah bila berada di jalan tersebut.

sumber dari email... (Farhan Haron)

2 maklumbalas:

Kapten Luffy said...

jln tu yg ada masalah... ish... bahaya betul

Gerrard said...

heheh..tau xpe..kna ati2 ar selalu