Hapuskan Sistem Junior Senior!

Tengok newspaper tak hari neh? Tak nak tengok xpe, meh baca plak entri ni. =) Hapuskan Sistem Junior Senior! Bila terbaca ayat tersebut, teringat pada zaman persekolahan yang menggunakan sistem seperti ini dimana sepatutnya tidak di amalkan ditempat untuk anak-anak mendapatkan ilmu. Cukuplah hanya sekadar menghormati guru serta rakan-rakan yang lain. Hormat, konteks hormat ialah kita perlu hormat pada orang. Bukan hanya pada orang tua malah orang sebaya ke, orang yang lebih muda dari kita. Jangan ditunggu orang menghormati kita, seharusnya kita sendiri terlebih dahulu perlu menghormati orang disekeliling kita. Antara kesan daripada sistem yang tidak relevan ini, wujudlah jurang di antara pelajar senior & junior. Bukankah sepatutnya sekolah memupuk perpaduan dikalangan pelajar sendiri? Bila terjadinya perkara sebegini, maka tercetusnya pergaduhan di antara pelajar lelaki mahupun perempuan.

Perkara ini bukan setakat di dalam sekolah, seperti drama juga bersambung diluar sekolah pula dan kali ini dibawa pula geng-geng bas sekolah atau geng kampung untuk melanyakkan musuh-musuh mereka di sekolah. Sehingga ada yang menyebabkan pelajar maut di belasah oleh pelajar samseng. Kebanyakan kes-kes seperti ini berlaku pada pelajar-pelajar junior dan senior tetapi ada juga kes yang terjadi disebabkan perkara yang lain. Jika difikirkan secara logik memang punca segala pergaduhan di sekolah adalah disebabkan sistem yang tidak membawa apa-apa faedah ini. Pada zaman persekolahan penulis, pelajar senior hanya suka membuli dan mengambil kesempatan ke atas pelajar junior. Sampai bila harus terjadi? Apakah hanya terjadi di peringkat sekolah sahaja?
Oh Tidak! Tidak sesekali terhenti di zaman persekolahan sahaja. Kata orang, "kalau dah biasa mencuri, sampai ke dewasa tetap akan mencuri juga". Dimana sahaja hala tuju kita mencari nafkah ataupun ilmu, sistem junior senior tetap ada di mana-mana. Pada pandangan penulis sendiri, junior senior memang patut saling hormat menghormati bukannya bermusuh-musuhan sesama sendiri. Tak kiralah sama ada di sekolah atau di tempat kerja, hormat-menghormati ini harus ada pada diri kita tanpa mengenal bangsa dan agama.
Di tempat kita bekerja, sudah pasti ada sistem junior senior. Kekadang jikalau bernasib baik, kita akan ditemukan dengan senior yang baik hati, murah hati, rendah diri.. Jikalau nasib tak baik?Ditemukan dengan senior yang tak hormat pada rakan sejawat, tidak diendahkan apabila ditanyakan soalan tentang cara kerja. Patut ke? Kemudian kerja yang banyak diserahkan kepada junior, pendek kata 'Lepas tangan'. Ada kan? Bila ditanya kenapa berlaku sedemikian pada junior, dijawab senior "tengah mengajar mereka cara buat kerja". Wah! Boleh mati tertekan kalau dibiarkan berterusan. Bila tercetusnya permasalahan seperti ini, mulalah junior yang tidak kuat semangat tersebut berputus asa, tiada mood, tertekan dan yang paling teruknya ada yang mengambil keputusan untuk berhenti kerja.
Ya, ada juga yang kuat semangat dan sehingga ada yang menggunakan istilah sendiri untuk meneruskan kerja. Itu sendiri tahulah kan? :p Baiklah, asyik bercerita tentang senior jer.. Meh cerita tentang junior plak.. masalah seperti yang diceritakan diatas menyebabkan junior tidak ingin menghormati ataupun terus memandang rendah pada mereka yang bergelar senior. Ada juga yang tidak ingin bekerjasama dengan senior mereka disebabkan hal-hal seperti itu dan ini memberikan kesan kepada suasana kerja dipejabat, Suasana kerja yang tidak sihat. Banyak lagi akibat dari perkara ini, kita sendiri sudah dewasa, sudah mampu berfikir sendiri. Perlukah kita diajar untuk tidak berperangai sebegini? Jadi, ingatlah wahai pembaca blog ini.. kemana saja kita pergi.. dimana saja kita berada.. sistem ini sentiasa mengekori kita ke mana-mana.. Fikirkanlah, jika diberikan pilihan, mahukah korang semua memilih untuk menghapuskan sistem ini?

6 maklumbalas:

en_me said...

baru kelmarin tengok kes kuli kat asrama sarawak tewww..

Zahari Ismail said...

ne cite betul tak tipu..masa tu aku ge niage kat thailand...bukan main ayam tak tipu...jadi kawan aku kat sana tunjuk aku surat kabau sana..mak ai mana aku leh baca..tapi dengan gambar yang sebesar bas sekolah tu aku leh faham.

lagi ganas...junior pompuan kena isap anu senior..beratur dalam 4 barisan kat tengah padang...beramai2...aku tanya member aku kat sana.memang itu amalan diorang ,cuma skrang ne kerajaan dah cuba sekat...

peh gua sedang bayangkan

Kapten Luffy said...

nak jadik senior ni selalu org berlagak jer... apa beza kan? kadang2 budak baru tu lg hebat

Gerrard said...

en me, kes kuli ke buli ke dan apa2 yang sewaktu dengannya tidak seharusnya berlaku.. pelajar2 skg ni extreme giler.. kekadang tu pelik gak, dorang ni datang nak menuntut ilmu atau nak belajar menjadi gengster?? Inilah akibatnya pabila parents dah mengabaikan anak-anak mereka..

Gerrard said...

fulamak zahari ... biar betul nie?? .. naseb bek kat malaysia tak macam tu .. skg ni yang selalu kita lihat adalah penggunaan hp yang tidak betul dari segi merakam video2 lucah, pergaduhan dikalangan pelajar sekolah tersebar di utube..

Kalau apa yang ko ceritakan tu terjadi kat malaysia? memang takkan ada sesiapa pun yang akan hantar anak2 mereka ke sekolah...

Gerrard said...

luffy, apa gunanya berlagak kuat di sekolah? kuat jer lebih tapi otak tak cerdas camne plak tu? Itu namanya Bodoh Sombong... Hahahahah! budak2 yang nakal camtu patut ditempatkan di sekolah tentera macam kat amerika tu.. biar dorang berdisplin ..